Revell - в света на умалените модели
Излизайки от основния стререотип за ”играчки”, тази марка над 70 години произвежда пластмасови модели на превозни средства в мащаб. Вниманието към детайла и изключителната прилика с оригиналите превръщат Revell в истинска класика.
Самата история на компанията сама по себе си е много интересна. И така:
Началото е поставено през 1943 г. в Лос Анджелис, Калифорния (САЩ) от Люис Глейзър, предприемач, който основава фирма за формоване на пластмаси, наречена Precision Specialties. Формоването е процес по изтъняване и оформяне на пластмаса чрез нагряване, вакуум и пресоване - няма да навлизаме в детайли.
Първите продукти на компанията са по поръчка на други компании и нямат общо с индустрията за играчки. Първият модел, който е произведен, е комплект влакчета и автомобили и прилежащата “инфраструктура” - гара, други сгради, стълбове и т.н. Мащабът е 1:87. Много от тези модели са възпроизведени по-късно в други мащаби. За първи път играчки и модели започват да се продават под марката Revell през 1947-1948 година. Смята се, че името произлиза от френската дума “reveille”, което означава „ново начало“.
През 1950 г. Revell започва да произвежда модели на класически автомобили Maxwell и Ford Model T, първоначално проектирани от Gowland Brothers в Англия, компания, която произвежда играчки от 1932 г. За съжаление моделите не се продават добре в Англия, но имат успех в САЩ. Maxwell от 1911 г. и модел T10 от 1910 г. са с мащаб около 1:16 и не са обикновени статични модели, а имат механизъм за задвижване. Опаковките от тези години са описани с “Произведено в Холивуд”
Няколко години по-късно мащабът на тези модели е намален до 3/8 фута (около 10-12 см.) и продавани в комплекти, наречени “Highway Pioneers” - повечето без механизми за движение. Тези нови модели в мащаб 1:32 имат голям успех и се продават много по-добре от по-големия Maxwell. Оригиналните по-големи коли са прекратени и Revell се съсредоточава върху по-новите комплекти. Други “магистрални пионери” са пуснати във Великобритания, като са копия на много известни класически автомобили: Packard от 1900, Ford Model A от 1903, Ford Model T от 1910, Stutz Bearcat от 1914, Buick Rumble от 1908, Studebaker от 1910, Oldsmobile от 1904, Rolls Royce от 1911. Съществуват и специални колекционерски серии, някои от които запазени и до днес - много трудно откриваеми и скъпи. Друга причина е, че марката "Highway Pioneers" е придобита от компанията за производство на влакови модели Dapol (Уелс) и това прави оригиналните Revell много редки
По същото време Revell започва производството и на модели на кораби, като началото е поставено от крайцера “SMS Dresden” от 1907 година. Интересен, но недоказан факт витае около репликата на кораба от ВМС на САЩ “USS Missouri” и други американски бойни кораби - смята се, че копията са токова точни и пропорционални, че през 1960 г. СССР купува значителен брой различни модели, за да помогне да се запълнят пропуски в разузнаването по отношение на дизайна на американските военни кораби.
С тези модели Revell придобива и пълна самостоятелност, като тези кораби са произведени без сътрудничество с Gowland Brothers
Настъпват времена на подем, през които асортимента на Revell се увеличава главоломно. Произвеждат се няколко модела реактивни и витлови самолети заедно с кораби, класически и съвременни, а в края на 50-те години - ракети и космически кораби. Някои модели са изключително прогресивни, като са смятани за научна фантастика за времето си.
В края на 50-те години Revell започва да прави повече модели, свързани с автомобили. Започват да се произвеждат модели на автомобилни двигатели, като например Chrysler Slant-Six. Появяват се много компании производители от САЩ и Европа. Внасят се много нови технологии и материали. Моделите започват да стават все по-детайлни и реалистични. През 1955 година, в сътрудничество с компанията за алуминиеви модели “AMT”, Revell разработва копия на Buick с пълни детайли на шасито, а каросериите се отливат на няколко детайла. За съжаление тези модели не влизат в продажба, а са предназначени за изложби. Друг интересен модел, свързан с поп културата, е концептуалният автомобил Lincoln Futura от 1956 г. - превозно средство, което се смята за пра-пра-дядото на Бат-мобила
1960-те: започвайки тази тенденция в края на 50-те години, моделните комплекти започват силно да се отклоняват от ежедневните автомобили и да се фокусират върху персонализирането (известно в САЩ като hot-rod) и състезателните коли. 60-те години затвърждават тази посока с почти безкрайни вариации в това как може да се изгради комплект.
В тези години много компании за модели (Revell не прави изключение) се обръщат и наемат известни автомобилни дизайнери, за разработка на умалени коли. За Revell това е Ед Рот (Ed Roth) - дизайнер, който има изложени модели в автомобилния музей в град Рино, Невада.
В средата на 60-те години, започват да набират популярност количките, които се движат на писта с улей, а самата количка има жлеб, който я води по улея. На български няма точно название, на английски е “slot racing”. Подобно на много други компании, Revell се опитва да се намеси в сегмента, използвайки своите пластмасови модели на автомобилни каросерии с механизми на задвижване, подходящи за пистата. През 1965 г. Revell придобива компанията International Raceways, планирайки състезателни писти от висок клас, които могат да запълнят цели стаи. За съжаление тази мода преминава много бързо, има много силна конкуренция, а и Revell не е сред първите. До 1967 г. експериментът на Revell в сегмента трупа близо половин милион долара загуба за компанията.
Около 1980 година, с настъпването на игровите конзоли и компютрите, хобито за моделиране отслабва в Америка и продажбите на пластмасови комплекти намаляват. Започват времена на нестабилност и прехвърляне на собствеността на марката Revell между различни компании, комбинирани с кратки периоди на самостоятелност.
Revell в Германия
Успоредно с работата за американския пазар, през 1956 г. в Бюнде, Западна Германия, е основана германската дъщерна компания Revell Plastics GmbH. През 70-те години тази компания започва да разработва и произвежда собствени линии от моделни комплекти, независимо и извън прякото управление на Revell САЩ. Тези модели са внесени в САЩ, а някои комплекти печелят репутация с високото си качество. Revell Германия става независима компания след официалното си отделяне от Revell-Monogram LLC през 2006 г., но бе закупена от Hobbico в началото на 2012 г., което отново върна и двете Revell в една и съща компания. Докато бяха отделни, германските продукти продължиха да се рекламират на уеб сайта на американската компания и логото му беше почти идентично с това на Revell в Съединените щати.
Асортиментът на Revell Германия също е много голям, особено след края на 80-те - модели за сглобяване и готови такива, в мащаб 1:24 и 1:18. Самолети, военни машини, автомобили на Porsche, Ferrari, BMW и Mercedes-Benz, Ford Mustang, Corvette. Създава се отделна линия от метални модели, наречена „Revell Metal“. Отличават се с това, че изглеждат много автентично - Lloyd Alexander, Messerschmitt Kabinroller KR 200, BMW Isetta, DKW Junior. Всички немски модели на Revell имат отварящи се врати и багажници, а за кабриолетите - покриви.
Настояще
На 10 януари 2018 г. Hobbico, Inc. започва процедура по защита от фалит.
На 13 април 2018 г. Revell USA временно преустановява дейността си, докато се реорганизира. На 17 април 2018 г. бе обявено, че международната инвестиционна група Quantum Capital Partners (QCP) ще поеме операциите на Revell. В момента Revell USA редовно пуска нови продукти.